Jem drugie śniadanie

Powrót

Zobaczcie jak świętowaliśmy Ogólnopolski Dzień Drugiego Śniadania

Po raz kolejny będziemy świętować Ogólnopolski Dzień Drugiego Śniadania

Już 12 września obchodzimy Ogólnopolski Dzień Drugiego Śniadania. Koniecznie świętujcie z nami! Jak to zrobić? Wystarczy przygotować zdrowe drugie śniadanie i dać dobry przykład innym!

Szkoła tuż tuż. Czy już wiesz, co spakujesz do śniadaniówki swojego dziecka?

Wydawałoby się, że przygotowanie śniadanie do szkoły to prosta sprawa. Niezupełnie.  Czasy, kiedy do tornistra wrzucało się kanapkę zawiniętą w papier śniadaniowy z dorzuconym obowiązkowo owocem, najczęściej jabłkiem, to już przeszłość. Temat jedzenia, które dziecko zabierze ze sobą do szkoły, zaprząta dziś nasze myśli dużo bardziej. 

Drugie śniadania na lato

Lato, upały – to nie jest sytuacja, w której myślimy o drugim śniadaniu, a niesłusznie! Warto jednak nieco zmienić menu, aby dostarczyć sobie płynów, których teraz nigdy za dużo, oraz witaminy i mikroelementy!

Konkurs "Nakręć się na drugie śniadanie" - znamy zwycięzcę!!!

To już koniec oczekiwania! Wreszcie możemy podzielić się wynikiem naszego konkursu. Szczęśliwcami zostali uczniowie Szkoły Podstawowej w Dużej Cerkwicy.

Lato, upały – to nie jest sytuacja, w której myślimy o drugim śniadaniu, a niesłusznie! Warto jednak nieco zmienić menu, aby dostarczyć sobie płynów, których teraz nigdy za dużo, oraz witaminy i mikroelementy!

Postawmy na owoce i warzywa! Róbmy sałatki, wybierajmy świeże – mają one dużo wody i substancji, które są nam teraz potrzebne. Sezonowe owoce: brzoskwinie, morele, nektarynki, śliwki, ale i warzywa – papryka, boćwina czy koperek no i oczywiście młoda marchewka – są świetnym źródłem tego barwnika, przeciwutleniacza, który wspomaga prawidłową pigmentację skóry oraz chroni przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych. Grupie osób pokazano zdjęcia opalonych ludzi – jedni z nich spożywali duże ilości beta-karotenu, drudzy nie. Wszyscy wybrali tych „po karotenie” jako wyglądających zdrowiej, lepiej i ładniej palonych!

Arbuzy, melony, ogórki – pozornie mało wartościowe, poza wodą mają dużo mikroelementów. Gaszą więc pragnienie, ale i nawadniają. Tu czerwony barwnik – likopen – również działa antyoksydacyjnie czym zapobiega przedwczesnemu starzeniu się organizmu, wspomaga również układ krążenia.

Pamiętajmy jednak, aby zbytnio nie zagalopować się w jedzeniu owoców, których powinniśmy zjeść 2-3 porcje dziennie. Jedna porcja to szklanka drobnych owoców jak czereśnie, maliny i jagody, 2 morele czy śliwki lub 1 brzoskwinia, lub plaster arbuza o grubości 3 cm. Aby uniknąć nadmiernego skoku poziomu cukru we krwi, możemy takie owoce jeść razem z łyżką otrąb lub płatków owsianych, które zawierają dużo błonnika.

Mleczne napoje fermentowane, takie jak kefir, jogurt czy maślanka działają wychładzająco, dlatego jest to jedyna pora roku, kiedy do ich spożywania zachęcam!
Polecam też młode kiszonki, np. ogórki małosolne, które możemy szybko przygotować w domu, a które również będą źródłem odpowiednich dla naszych jelit bakterii kwasu mlekowego.

To również idealny czas na sałatki ze świeżymi pomidorami, ogórkami, papryką, młodą cebulką i szczypiorkiem i przeróżnymi młodymi warzywami, których za grosze możemy kupić kilogramy!

Jeżeli jesteście aktywni fizycznie i chcecie zadbać o odpowiednią ilość białka w diecie polecam gotowanie bobu czy fasolki szparagowej i zabieranie ich w pojemniczkach ze sobą – dobrze smakują na zimno, nie ryzykujemy, że rozwalą się w naszej torbie (a takie ryzyko w przypadku owoców niestety istnieje) i wspaniale urozmaicają nasza codzienną dietę.

Warto wrócić również do aktywności z dzieciństwa, jaką jest obieranie słonecznika! Świeże pestki mają bez porównania więcej wartości odżywczych niż ten suszony, który został wcześniej wyłuskany i wysuszony. Jest przede wszystkim świetnym źródłem witaminy E – zwanej witaminą młodości. Dostarcza m.in. fitosteroli obniżających poziom cholesterolu we krwi i poprawiających krążenie!


Kasia Błażejewska Stuhr, dietetyk kampanii JEM DRUGIE ŚNIADANIE